BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 5, 2011

Bagos ke tak budaya2 dibawah ni..??

Kembali lagi kitaa dalam rancangan..... HAH,BOSANYE! haha.. k2.. ckap pasal budaye, masyarakat zaman skrg mkin mninggalkan budaya2 baik yg dibawa sjak dari zaman nenek n moyang kite dulu.. cntoh tebesar skrg ialah, memulakan kate tanpa salam.. haa.. mcm post ni jgk la.. haha.. jap2, ASSALAMUALAIKOM..hehe..


haa.. mmg la bg salam x wajib, namun kan lebih sopan kalau pembuka bicara dimulakan dgn salam.. bak kate oghe kelate, molek sunggoh.. haha.. haa.. tesenyum abe yg bace post ni.. 



haa.. SENYUM! budaye senyum juga makin bekurang dlam kalangan kite.. alaa.. nk snyum pon ssh ke pakcik? hehe.. ckp pasal senyum, gua baru je kene maki dgn pacik meniaga nasi lemak pagi td.. cite die gini, pada suatu pagi yg dingin lg freeze, gua pergi ke kedai mamak di DAMANSARA SAMAI utk beli air. Mase OTW tu, gua senyum la kat pacik yg tgah sila panggung bawah payung gerainye, konon2 gua ni nk tnjok peramah la dgn melemparkan senyuman manis kepade beliau(tiada niat lain spt ingin mengorat k!).. skali die kate, 'Hang senyum2 apa..??, sambil menunjukkan muke bengisnye tahap ke 8( bajet gua takot ke, gua x takot la, just x brani je..)...haa.. gua pon tundok kerunsingan lalu blah dari tmpat kejadian.. haa.. 

dlam hati ni, rase nak je doakan pacik tu jdik bisu, baru padan muke beliau.. haa.. eh, ckap pasal doa2 ni, gua pon heran la, knp la org selalu doa kepada allah supaya ditimpa bencana terhadap org lain..?? doalah org yg diorg xpuas hati tu agar berubah mnjadi baik, ini selipar ilang kat masjid pon nak doa tron bala.. ish2... dasat2.. hehe..

k.. smpai disini saje crite gua, sbenarnye banyak lg budaya2 yg bagos n x bagos gua nak crite, tapi malas la..
ha, MALAS pon budaya yg xelok k.. so, rajin2 la mcm makcik kantin ea.. :)

*NOTA: Perkataan berkaler pink adalah antara budaya2 yg baik atau burok, sila nilai elok2 ye.. :)

0 comments: